Tuesday, July 07, 2009

Kuih Seri Muka

Kali nie aku try wat kuih seri muka lak :-). Hari jumaat malam aku buat.

So, pagi sabtu tu kami bekpes lah dgn kuih nie di samping nasi goreng......

Ini 1st time aku buat kuih nie.....tiba2 tingin nak makan lak.

So, godek2 internet cari resepinya....sib baik ada.....apalagi, aku pun try la......Nasib baik menjadi kuihnya hehehehe.....


Inilah hasilnya......

hijau mata memandang hehehe....

Ini resepinya....
Bahan Pulut:

2 1/2 cawan beras pulut
Santan elok2 tenggelam beras
Garam dan gula secukupnya


Cara Masak:

Tanak pulut seperti biasa .
Bila dah masak, masa panas2 tu masukkan ke dalam loyang dan tekan padat.


Bahan lapisan atas:

1 cawan pati santan
2 senduk gula pasir
2 senduk tepung gandum
Beberapa titik pewarna hijau
1 biji telur
2-3 helai daun pandan

Cara masak:
1. Masukkan semua bahan2 ke dalam blender dan blend.
2. Kemudian tapis bahan2 tadi dan curahkan ke atas pulut yang dah ditekan tadi.
3. Kukus kuih guna api sederhana.

* untuk memastikan kuih anda telah masak, cucuk kuih dengan menggunakan garfu atau lidi yang bersih. Jika kuih tidak melekat pada lidi tadi bermaksud kuih telah masak.


Ok.....Selamat Mencuba Yea !


Ini pulak bekpes hari ahad. Aku teringin nak makan roti canai.....tapi tak nak makan kat kedai, nak makan kat umah......So, terpaksalah Papa pegi beli dan tapau bawak balik umah :-)......







9 comments:

oli said...

iza...
nak sikit!!!

Sham Ummi Echa said...

mmg rajin ibu mengandung yg sorang nih... rajin tul msk...kagum aku.. nmpk sedap je kuih seri muka awk tu... tmbah seri la muka iza pasni

☆ lieya latif ☆ said...

ye laa iza, rajin le ko ni ...sah2 baby girl kot...amin...hehheh cam aku dulu laaa...preggy kan mia n mija, rajin kemain masuk dapur, ari2 masak koooo....heheheh

eh menjadi kuih seri muke ko...aku tak penah wat kuih ni sebab malas nakkukus2 heheeheheh...ni kalo ade depan mate ni sah2...mia n mija korek yg hijau aje, pulutnye...aku gak kene telan.....

Jasfyra said...

rajin nya akak buat kuih..
nampak cantik dan sedap..

Mimi said...

kuih seri muka! Sedapnyer buat sendiri..yumm

watie said...

salam..

memang rajin laa iza wat kuih nie... saya lum pernah nak rajin wat hihihi..

atty's said...

rajinya iza buat kuih..napa tak pass sikit kak kty.

:iBuAfiQah: said...

pandainya masak kuih niey..
nnti buat lebih tau..
post kat kawan2..hehehe

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

abis tak seloyang kuih seri muka makan bertiga tu. hehehhe.. rajin la iza ni.. orang yang tak mengandung pun tak rajin macam iza