Monday, July 13, 2009

Sotong Sumbat Pulut & Buah


Teringin nak makan sotong sumbat pulut nie.....tengok dalam peti ais....sotong ada. Pastu cari lak beras pulut, sib baik ada.....so, apalagi.......masaklah sotong sumbat pulut nie......bolehlah makan sambil minum petang :-). Ermmmm, sedapnya......



Resepi :

Bahan-bahan:

Sotong (ikut suka bape ekor korang nak) - dibasuh bersih2

1 cawan beras pulut (ditanak mcm biasa)
2 cawan santan
2 keping gula melaka/merah
3 sudu besar gula
Daun pandan


Cara Masak :


1. Beras pulut ditanak cam biasa.

2. Bila pulut dah sejuk.....sumbatkan pulut ke dalam sotong.
3. Tutup dgn kepala sotong dan cucuk dgn lidi.
4. Panaskan santan. Masukkan gula melaka, gula dan daun pandan.
5. Masukkan sotong sumbat tadi dan masak hingga kuah santan jadi pekat.
6. Bila dah masak bolehlah makannnnnnn....yummm..yummmm....



Ini pulak buah2 yang dibeli di pasar chow kit....murah kat sini.....rasa cam nak beli semua je buah2 yang ada kat situ :-)

Buah yang aku beli.......

Oren....manis sgt2.....Tak der biji
10 biji RM 10.00

Nangka......1 kilo RM 5.00
Rambutan.... 1 kilo RM 2.50







14 comments:

As said...

amboi.. rajin kak iza buat sotong sumbat pulut tuh erk... org mengidam la katakan... nak xnak kena buat.. kan lain plak jadinye... hmm segar nyer nampak buah² tuh...

Jasfyra said...

saya xpernah mkn sotong sumbat pulut tu, tp tgk je dah nampak sedap sesangat.mengiurkan..

:iBuAfiQah: said...

pergh!sedapnya tgk ketupat sotong niey...lapar dibuatya...
pandai la iza buat ek...
irnie pandai makan sajer2...
hehehe

Zanna_MamaBatrice said...

iza
zana pernah makan sotong sumbat pulut nie..sedapnyer....masa tu mak angkat buatkan...alahai, terasa2 sampai sekarang...
tapi nak buat x reti ler iza...
naper iza punya kaler coklat gelap erk...masa mak angkat buatkan kaler pink2 gitew....keh keh keh...pastu dia ada rasa pedas2 sikit

terliur ler izaaa

Mimi said...

x pernah pun try makan sotong sumbat pulut ni..mcm menarik je..tapi nak buat malas la pulak..hihi..rasanya kalo rajin jalan-jalan kat pasar tani/malam ada jual tak?

MRS. K said...

penataan cahaya yg baik..
tgk gambo pon leh teliur!!

☆ lieya latif ☆ said...

adoiyai...rajinnye laa mak buyung sorang nieh....ye laa iza....mesti baby girl nieh he he he he....

sedapnye sotong ko tu.....aku suek yg kuah merah cam ko buat nie.....sure sedap kan.....meleleh2 dah aku tgk gambar ko nie hah ehehheh

farah : m0mma HD said...

wahhh...memang nampak sedap !
pandai iza buat yea....

eija28 said...

bestnyer sotong sumbat tu....rajin tul iza nie....nie mesti gegirl nie...

*Azie* said...

sedapnya tgk nangka tue...iza sedap ke stg pulut tue azie tak penah cuba lagu...nnt nak try buat la...nasib baik iza bagi resepi

Sham Ummi Echa said...

nmpk sedap la sotong sumbat tu.. tp daku x penah mkn sotong sumbat nih.. tgk gambo pon da terasa sdpnya..

ibu 2AZ said...

kite lom pernah try sotong sumbat nih..tp mmg nampak sedap je iza..

ish tgk buah2 tuh segar je..mmg berbaloi beli..

p/s iza, ina dah tukar link nnt check profil kay..

Mama @wisy said...

sedap ke kak?tak terbayang rasanya! cuba bawak opis kite rasa sama2..selama ni makan sotong sambal, bakar, goreng jek! klu manis rasa ape ek?

atty's said...

lom pernah lagi makan ..sotong sumbat nie..len kali buat jemput kty dtg umah tau