Thursday, January 15, 2009

Mari Menabung


"Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit...."

Jadi, marilah kita sama2 menabung untuk menjamin masa depan.


Kisahnya camnie....minggu lepas aku buka Akaun Simpanan Nuri untuk Haikal kat Bank Rakyat. Nape aku pilih Bank Rakyat? Sebabnya bank nie dekat sgt2 dgn opis aku....so, sekiranya ada urusan apa2, aku boleh pegi bila2 masa aje hehehehe......(logik tak alasan aku tu????)


Bukan apa....aku nak didik dan menggalakkan Haikal supaya suka menabung dari kecik lagi. Nanti bila dan besar senang la....mana lah tau kot2 nak pakai duit ke.....so, bolehlah amik dari tabungan yang ada nie :-).


Setelah urusan buka akaun selesai.....dapatlah buku akaun Nuri nie dan jugak tabung Nuri nie.....


Buku Akaun Simpanan Nuri


Tabung Nuri


Close up



Haikal dah ada tabung.....Tgh ralit dok tgk gambar kat tabung tu...



Ok....sekarang jom kita simpan duit syiling ni dalam tabung.
Perhatikan cara-cara Haikal masukkan duit syiling dlm tabung tu yea.....
(1)


(2)



(3)


(4)


(5)


(6)


(7)
** Hehehehe...haikal tgh dok usaha nak kuarkan semula duit syiling yg dia dah masukkan tadi.....Adoii la....mana boleh sayang.....

Sekarang nie, setiap hari Haikal akan masukkan duit dlm tabung dia tu. Aku akan bagi dia duit syiling pastu suh dia masukkan sendiri dlm tabung tu. Bukan apa....aku nak latih Haikal spy suka simpan duit dan berjimat cermat. Nanti bila dah besar...dah sekolah....kalo ada duit lebih bolehlah dia simpan dlm tabung kan....simpan sendiri, tak yah dah kita nak suruh2 kan....betul tak?

9 comments:

Jasfyra said...

bagus didik anak menabung dari kecik ni kak..
nanti dah besar xde ar dia pandai boros kan..

~~ciklinn~~ said...

eloklah kita didik diorg darikecik kan..jgn jadi ciklinn asal tabung penuh jerk... kekedailah jawabnyer.. hahahahahah

ibu 2AZ said...

bagus menabung kan haikal..

liwaniel said...

bagusla didik anak dari kecik lagu suka menabung...

kalau si irfan, dia masukkan semua syiling dalam tabung, pastu suh keluarkan balik..dia nak main masuk2 duit syiling..

dhila said...

Hakim dan Irfan punya dua tabung. Baru-baru ini kami keluarkan semua duit. Cadang nak buka akaun Nuri juga. Cantik ye tabung NUri.

aimi @ kamalina said...

haa..bagus sgt tu..ajar menabung sejak kecil... anak2 akak pun suka sgt menabung..pantang nampak duit syiling, berebut2 nak isi dlm tabung...

mmg elok sgtla awak buat account utk haikal.. akak so far buat yg haziq je.. yg dua beradik tu blm ada.. so duit raya tu dok tersimpan dlm almari sampai sudah..ingat nak buat gak, tpai asyik takde masa je... hmmm... nak knea baut gak ni..bukan apa, takut terguna je duit2 tu...

nurul said...

haikal dh pndai menabung ye..
bgus2x....gud boy.. ;)

Mrs. Hasanif said...

hehe maryam pun ada ak nuri tau..ni dah penuh tabung dia..tp km xde masa nak p bank..

.K.I.T.E. .P.U.N.Y.A. said...

salam ...

waaaa haikal dah belajar menabung ... tabung nuri tu pun cute gak KP tgk